Lisää kasveja ja urheiluvälineitä koululle! Näin oppilaskunnan hallitus vaikuttaa koulumme hyvinvointiin

Oppilaskunnan hallitus edustaa kaikkia oppilaita. Tässä kerron konkreettisia esimerkkejä, mitä olemme hallituksessa toteuttaneet tämän ja viime vuoden aikana oppilaiden viihtyvyyden ja koulun aseman hyväksi.

Oppilaiden toiveesta koululle on ilmestynyt viime aikoina huonekasveja, uusia sohvia ja liikuntavälineitä. Tänä vuonna koronajärjestelyt ovat toki vieneet tilaa muiden koulujen kanssa asioinnilta, mutta viihtyvyyteen on kiinnitetty huomiota. Helsingin kaupungilta säännöllisesti saatavat ruutirahat on tällä hetkellä päätetty sijoittaa aiemminkin iloa tuottaneiden kasvien ja huonekalujen ostamiseen. Myös laatupalloja on oppilaiden toiveesta tilattu uuden kentän kunniaksi.

Lähitulevaisuudessa aiomme toteuttaa paitsi nämä ruutirahoihin liittyvät asiat, myös itsenäisyyspäivän valmistelua. Joululoman jälkeen suuntaamme katseemme kohti koulun sisäisiä viihtyvyyttä lisääviä tapahtumia kuten ystävänpäivän ohjelmaa koronan sallimissa rajoissa.

Mihin tämä eri-ikäisistä oppilaista koostuva ryhmä voi vaikuttaa koulussamme? Ennen oppilaskunnan hallitukseen liittymistä mietin, etteikö rehtorin ja ylempien tahojen pitäisi olla vastuussa koulumme toimivuudesta oppilaskunnan hallituksen sijaan. Alussa jo tajusin, että koko opk-hallitus lähinnä välittää luokista saatuja mielipiteitä oppilaiden näkökulmasta ja kertoo, mikä koulussa toimii ja mikä ei. Niiden pohjalta voidaan ideoida koulun viihtyvyyttä ja mainetta parantavia hankkeita ja päätöksiä. Tällä koulu saa edistettyä koko oppilaskunnan hyvinvointia ja oppilaat tulevat kuulluksi.

Joka vuosi valitaan luokkien uudet edustajat hallitukseen. Kaikki otetaan mukaan koulun toimintaan vaikuttamiseen, ja kolmen vuoden konkarina voin vakuuttaa, ettei se vaadi liikaa sitoutumista. 

Vain hallituksen sisällä toimiva 5-9.luokkalaisista koostuva ydinryhmä edellyttää hieman aktiivisempaa hankkeiden edistämistä ja kokoontumista, jos haluaa ilmoittautua sinne. Siellä voi saada myös erityistehtäviä, kuten johtokunnan oppilasedustajana, puheenjohtajana tai luokkien ja oppilaiden välisenä tiedonvälittäjänä toimimisen. Tänä vuonna ydinryhmässä ikähaarukka on laaja. 

Erityistehtävissä toimivat johtokunnan alakoulun edustajana Toivo (6C) ja yläkoulusta Oiva (9A). 

Puheenjohtajaksi valittiin hallitusveteraani Anja (9B)

Hallituksen johtajat ovat oppilaiden tukena olevia ja muihin opettajiin yhteyttä pitäviä ohjaavia opettajia, jotka voivat myös vaihtua. Tänä vuonna ohjaavina opettajina ovat Laura (englanninopettaja) ja Suvi (englannin- ja espanjanopettaja), joita myös haastattelin tähän blogikirjoitukseen.

Suosittelen lämpimästi kaikkia uusia laittamaan nimensä ehdolle ensi vuonna, jos vähänkään kiinnostaa mielekäs johtamisen kokemus ja edustamisen maine.

Kirjoittanut: Oiva Haapoja 9A 

Kiitos haastattelemilleni ydinryhmäläisille (Toivo 6C, Matias 8B, Pyry 8A, Lauri 5A, Kerttu 9B, Anja 9A, Luka 7C, Isabella 6A, Jose 5B, Miraella 6B ja Matilda 5C), oppilaskunnan hallituksen ohjaaville opettajille Suvi Laukkaselle ja Laura Miskalalle, sekä tekstin oikolukeneille mediakerholaisille ;D