Hyvää keskiviikkoa, rakas lukija BD
Tänään pääsimme haastattelemaan muutamaa 7.-8.-luokkalaista ja yhtä 9.-luokkalaista heidän opiskelu- ja itsearviointitekniikoistaan. Kysyimme esimerkiksi mikä on heidän mielestään paras tapa oppia ja ymmärtää vaikeita asioita. Vastaukset olivat hyviä ja niistä oli paljon hyötyä myöhemmissä tehtävissä.
Haastattelujen jälkeen kävimme nappaamassa mukaan jytyt subit. Ne olivat tulta.
Jälkeenpäin kokosimme vastaukset tauluille post-it lapuilla, ja luokittelimme ne haastattelun kysymysten alle. Kokosimme samanlaiset vastaukset ryhmiin.
Tämän jälkeen jakaannuimme kolmeen ryhmään, joissa pohdimme vastaukia kolmeen kysymykseen: miten saamme kaikki oppilaat innostumaan opetuksesta, miten voisimme saada oppimistuokioista mahdollisimman havainnollistavia, ja miten voisimme näyttää oppilaille heidän oman osaamisen kehityksen.
Mielestämme oppilaita voitaisiin innostaa oppimaan paremmin antamalla oppilaiden itse vaikuttaa siihen mitä ilmiöitä he tutkivat. Havainnollistavammat oppimistuokiot saavutettaisiin erilaisilla vierailuilla (mahdollisesti myös VR [virtaalitodellisuus]). Olisi myös hienoa, jos tulevaisuudessa omaa oppimista voisi seurata VR-oppimisympäristössä koko yläasteen ajan.
Hei, hei!
Iivo, Felix ja Perttu